AKTUALNOŚCI
Głosujcie na O!Lśnienia
LITERATURA
Agnieszka Gajewska za książkę “Stanisław Lem. Wypędzony z Wysokiego Zamku”
Wydawnictwo Literackie
Za pierwszą tak szeroko zakrojoną biografię Stanisława Lema. Psychologiczny portret pisarza, w którego twórczości science-fiction, jak odsłania autorka, odbijały się wojenne przeżycia i traumy.
Andrzeja Stasiuk za książkę “Przewóz”
Wydawnictwo Czarne
Za poprowadzoną z rozmachem powieść historyczną ze świetnymi postaciami kobiet. Pisarz pokazuje jak bardzo przeszłość wpływa na naszą współczesność. Rzecz dzieje się w czasie II wojny na granicy nad Bugiem. Dziś znowu patrzymy w tamtym kierunku na tych, którzy w poszukiwaniu lepszego życia, próbują ją przekroczyć.
Jakub Żulczyk za książkę “Informacja zwrotna”
Świat Książki
Za doskonale naszkicowany portret zakłamanego świata alkoholika, jego toksycznego wpływu na najbliższych i mroku, w jaki wciąga wszystkich, którzy się do niego zbliżą. W tle złodziejska reprywatyzacja w Warszawie i zabójstwo Jolanty Brzeskiej. Mocne i zasysające.
FILM
Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt za reżyserię filmu “Wszystkie nasze strachy”
Produkcja: Serce, Kino Polska TV, Mimikra
Dystrybucja: Kino Świat
Za pięknie opowiedziany i sfilmowany fabularny krzyk o godność osób wykluczonych. Za obraz niwelujący podziały między sztuką a filmem.
Konrad Aksinowicz i Maciej Stuhr za film “Powrót do tamtych dni”
Produkcja: Chroma Pro, Centrum Technologii Audiowizualnych, Coloroffon, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Głośno, Miasto Aniołów, Wojciech Stuchlik Film Productions
Dystrybucja: Kino Świat
Nominacja dla Konrada Aksinowicza za reżyserię osobistego i poruszającego do głębi studium dzieciństwa naznaczonego piętnem alkoholizmu. Maciej Stuhr mistrzowsko wykreował tragiczną postać ojca – nałogowego alkoholika. Niejeden przejrzy się w tym filmie jak w lustrze.
Łukasz Grzegorzek i Agata Buzek za film “Moje wspaniałe życie”
Produkcja: Koskino, Dolnośląskie Centrum Filmowe
Dystrybucja: Gutek Film
Agata Buzek za nakreślenie z empatią bohaterki próbującej wyplątać się z rodzinnych i społecznych schematów. Reżyser za opowiadanie o skomplikowanych relacjach z humorem i dystansem rzadkim w polskim kinie.
MUZYKA POPULARNA
Ifi Ude za płytę “Ludevo”
Dystrybucja: Agora
Za album będący romansem afrykańskich rytmów z polską tradycją. Muzyczne kontrasty pięknie się łączą za sprawą wielkiego talentu artystki oraz nieoczywistego wyczucia sztuki.
Kaśka Sochacka za płytę “Ciche dni”
Produkcja: Jazzboy Records
Dystrybucja: Dressler
Za jeden z najważniejszych debiutów ostatnich kilkunastu miesięcy. Album “Ciche dni” to proste melodie, doskonałe teksty dające nowe spojrzenie na uczucia, o których wydawało się, że napisano już wszystko.
Fisz Emade Tworzywo za płytę “Ballady i Protesty”
Produkcja: Grand Imperial, Dwa Ognie
Dystrybucja: Mystic Production
Za album łączący brzmienia i nostalgię za latami 90. z ostrą oceną współczesnego świata i naszych grzechów przeciwko planecie, demokracji i współobywatelom.
SZTUKI WIZUALNE
Katarzyna Kozyra za secondaryarchive.org, Fundacja Katarzyny Kozyry
Za platformę internetową secondaryarchive.org, na w której artystka wraz z zespołem gromadzi biografie i sztukę kobiet z Europy Środkowo-Wschodniej. Za wydarzenie “Letnia opowieść” w Poznaniu. Wielkoformatowe zdjęcie zakneblowanej artystki zawisło na budynku w centrum miasta i korespondowało z sytuacją kobiet i osób LGBT+ w Polsce. Za performance “Fressen”, w którym jedzenie stało się kluczem do opowiedzenia o polsko-niemieckiej historii, o ekologii i współczesnych obsesjach związanych z ciałem.
Wilhelm Sasnal i Adam Szymczyk za wystawę „Taki pejzaż” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
Za wystawę “Taki pejzaż” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Obrazy Wilhelma Sasnala, zaprezentowane zgodne z koncepcją kuratora Adama Szymczyka, odsłoniły wojenną przeszłość zakodowaną w polskim pejzażu. Wystawa podbiła serca widzów.
Jarosław Suchan i Agnieszka Pindera za wystawę „Awangardowe Muzeum” w Muzeum Sztuki w Łodzi
Za wystawę „Awangardowe Muzeum”, za sprawą której kuratorzy po raz pierwszy na świecie opowiadają historię czterech międzynarodowych inicjatyw artystycznych, w tym polskiej „grupy a.r.”, dzięki której w międzywojniu powstała Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej w Łodzi.
SERIAL
Magdalena Różczka i Łukasz Simlat za role w serialu “Rojst ’97” (reż. Jan Holoubek)
Produkcja: Frame
Dystrybucja: Netflix
Za stworzenie mocnych, zapadających w pamięć bohaterów. Magdalena Różczka odsłania w serialu nowe aktorskie oblicze, a Łukasz Simlat potwierdza niezmienną klasę i warsztatową doskonałość.
Łukasz Kośmicki za reżyserię serialu “Klangor”
Produkcja: Opus Film
Dystrybucja: Canal+
W tym serialu czuć pewną rękę — od skąpanych w skandynawskim klimacie zdjęć, przez wwiercającą się w głowę muzykę, konsekwentnie prowadzoną intrygę, po doskonale wyreżyserowaną ekipę aktorską, w której nie ma słabych punktów.
Sandra Drzymalska, Maria Sobocińska, Aleksandra Skraba za role w serialu “Sexify” (reż. Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska)
Produkcja: Akson Studio
Dystrybucja: Netflix
Aktorki, w tym debiutująca Aleksandra Skraba, stworzyły kwestionujące stereotypy postaci w zabawnej i prowokującej do myślenia opowieści o życiu współczesnych młodych kobiet – o odkrywaniu kobiecej siły i seksualności. Wspaniały przykład ekranowego siostrzeństwa.
TEATR
Małgorzata Wdowik za reżyserię spektaklu “Wstyd”, Nowy Teatr w Warszawie
Reżyserka odsłania przekłamywaną wspomnieniami przeszłość kobiet, także ich najbliższych, przyzwyczajonych do nierówności. W oszczędnym w słowa “Wstydzie” szuka sposobu na rozmowę o emocjach i potrafi zdefiniować nienazwane.
Dominika Bednarczyk i Maja Kleczewska za “Dziady”, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Reżyserka, pozostając w zgodzie z tekstem wieszcza, znalazła współczesny klucz do klasyki, który trafia do zespół aktorski, widzów i krytyków. Dominika Bednarczyk w roli Konrada pokazuje cierpienie niedające się zamknąć w odległym romantyzmie. To najbardziej poruszająca kreacja Mickiewiczowskiego Konrada we współczesnym teatrze.
Luc Perceval i zespół aktorski za „3Siostry”, TR Warszawa i Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Za odświeżające spojrzenie na klasykę. Zaskakujące pomysły inscenizacyjne, dzięki którym widz może identyfikować się z dramatami bohaterów oraz za wspaniałe kreacje aktorskie będące jednocześnie pięknym przykładem zespołowości.
MUZYKA POWAŻNA, BALET I JAZZ
Teoniki Rożynek – za muzykę do filmu „Prime Time”, spektakl Ballo delle ingrate na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz muzykę do spektaklu „Maszyna” w reż. Jagody Szelc
Za nieograniczoną wyobraźnię dźwiękową, swobodne poruszanie się po różnorodnych światach – muzyki współczesnej, elektroniki, muzyki teatralnej czy filmowej. Jej twórczość jest przykładem zacierania granic w sztuce i rodzajem działalności kolektywnej (współzałożycielka Grupy kompozytorskiej gen~.rate) o mocnym kontekście społecznym.
Paulina Przybysz i Kuba Więcek Trio za album „Kwiateczki”
Producent: Polskie Nagrania
Dystrybutor: Warner Music Poland
Twórcy odważnie i z pomysłem zmierzyli się z „Pieśniami świętojańskimi o Sobótce” Jana Kochanowskiego, dając renesansowym tekstom współczesne brzmienie i znaczenia. „Kwiateczki” to wyrafinowany stylistycznie i pastiszowy album.
Izadora Weiss i Anna Hop za spektakl baletowy Exodus. Bieguni – Harnasie, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Za spektakl przykuwający uwagę rozmachem, drapieżnością i nieoczekiwanymi pomysłami. To przykład oryginalnego interpretowania polskiego folkloru i literatury, nowatorskie wykorzystanie koncertowych dzieł Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego we współczesnym tańcu. Obie artystki konsekwentnie rozwijają własny, język choreograficzny.