AKTUALNOŚCI
Bilety na Boską Komedię nie będą potrzebne
Zwykle o tej porze roku rozpoczynała się walka o bilety. Na Festiwal Boska Komedia nie było łatwo się dostać. W tym roku wejściówek nie zabraknie, gdyż z przyczyn oczywistych przegląd najciekawszych spektakli teatralnych będzie się odbywał on-line. I to za darmo. Wystarczy zalogować się na platformie PLAY KRAKÓW, by od 5 do 13 grudnia śledzić sceniczne wydarzenia, które w tym roku będą odbywać się pod hasłem „Czuły narrator”. Hasło to jest oczywistym odniesieniem do mowy noblowskiej Olgi Tokarczuk i właśnie od scenicznej realizacji jej prozy, czyli “Biegunów” w reż. Michała Zadary, rozpoczną się festiwalowe pokazy. Inne premierowe przedstawienia, które zobaczymy to: „Powrót do Reims” Katarzyny Kalwat, „Autobiografia na wszelki wypadek” Michała Buszewicza, „Bezpieczne miejsce” Tomasza Fryzła czy monodram choreograficzny Dominiki Knapik pt. „Agon” (na zdj. Klaudyny Szubert). W sieci będziemy mogli też być świadkami pierwszych pokazów opery komicznej „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, która powstaje na scenie Teatru im. J. Słowackiego.
Część premier i przedstawień łączy wątek autoreferencyjny. Artyści sięgają w nich po własne doświadczenia, proponując intymną rozmowę z publicznością. Tematem spektakli będzie więc własna biografia odzwierciedlająca mechanizmy awansu społecznego („Powrót do Reims” w reżyserii Katarzyny Kalwat), męska historia rodzinna jako determinant życia i śmierci („Autobiografia na wszelki wypadek”, reż. Michał Buszewicz), doświadczenie bycia matką i artystką („Agon” reż. Dominika Knapik). Twórcy będą przyglądać się też temu, co zostawili po sobie nasi przodkowie i co my zostawimy swoim dzieciom („Jak ocalić świat na małej scenie?”, reż. Paweł Łysak), a także odkrywać mechanizmy pamięci i wydarzeń, które naznaczają resztę życia („Po prostu”, reż. Weronika Szczawińska). Będziemy mogli także przyglądnąć się, jak czułym spojrzeniem otoczyli swoich, znajdujących się poza systemem, bohaterów, Jakub Skrzywanek („Kaspar Hauser”) i Cezary Tomaszewski („Gracjan Pan. Musical”). O nowej wspólnocie społecznej marzyła z kolei Eliza Orzeszkowa pisząc „Nad Niemnem”. Do tego marzenia wrócili Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima wystawiając w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie tę polską powieść pozytywistyczną.
Krzyk w sprawie kobiet dotrze do nas za sprawą Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, którzy ze sceny Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie opowiedzieli historię ostatniej w Europie kobiety spalonej na stosie, Polki, Barbary Zdunk („I tak nikt mi nie uwierzy”). Drugim spektaklem z Gniezna będzie „Krótka rozmowa ze Śmiercią” w reżyserii Marcina Libera, który sięgnął do średniowiecznych tekstów staropolskich, przygotowując nowoczesny danse macabre. Wizję końca kreśli też czwórka studentów krakowskiej AST (Tomasz Fryzeł, Piotr Froń, Kinga Bobkowska i Adam Borysowicz) w premierowym spektaklu „Bezpieczne miejsce”.
W nurcie premierowym zostaną pokazane także przedstawienia z krakowskich teatrów. Będą to: inspirowane literaturą Stanisława Lema „Fiasko” w reż. Magdy Szpecht z Narodowego Starego Teatru oraz „Władcy” Konrada Dworakowskiego z Teatru Ludowego. Natomiast Jerzy Zoń z Teatru KTO specjalnie na festiwal Boska Komedia przygotuje transmisję live z hali Tauron Arena swojego ostatniego, wizyjnego spektaklu „Ślepcy”.